onsdag 9 april 2008

Pontus Schultz på KTH Medieteknik


Sitter på en underhålllande genomgång av Pontus Schultz, chefredaktör på Veckans Affärer. Tar upp fenomenet om att "hjärnorna är fria". Förut låg mycket av hjärnorna låsta i företagsmaskinerier. Nuförtiden behövs inte den formen av muskler för att idéerna ska kunna nå framgång.

Roligast är liknelsen mellan agrikultur och fildelning. Den bonde som hade en bra och resistent planta så tog han ett skott och gav till sin grannbonde och denna gjorde samma sak. På så vis gynnas två individer av att göra en instats som är helt gratis.

Pontus tar även uppde t faktum att journalister och media har en tendens att vägra släppa in andra på marknaden och att det finns en räddsla för att ha kontakt med sina mottagare. Deär fast i broadcastingtänket.

De som kommer nå framgång är de som inte fokuserar på att få människor att lyssna utan snarare är goda lyssnare. De som satsar på detta kommer kunna få de bästa tillgångarna eftersom många är villiga att dela med sig av sina idéer.

UPDATE 1. kl 11.40
Dagens värdeord/anteckningar:
  • Peer-to-peer tänk.
  • Nyheter har inget värde.
    • Det tar 8 minuter efter att en nyhet sker.
    • Efter någon timme är nyheterna desamma
    • Nakenchocken kommer dö till förmån för kvalitetsmedia.
    • Om den journalistiska kvaliten är likvärdig kommer kommer man tappa läsare.
  • Officiella och den privata världen går ihop.

Inga kommentarer: