torsdag 10 april 2008

Ta med din blogg till psykologen.

Vad skulle man få om man förenade Jungianska psykologi med demografisk målgruppsanalys?

Mattias, mannen bakom företaget PRfekt, ger oss svaret på frågan i form av begreppet Psykografi. Genom att använda kvantitativ textanalys och indexera upp vissa nyckelord mot de jungianska personlighetstyper, kan man se drivkrafter och beteenden bakom dem som skriver bloggar, länkar till bloggar och länkar från bloggar.

Med all den infon kan man sedan lära känna känna sin målgrupp/sina läsare och få koll på de drivkrafter som ligger bakom vad de skriver.

Nyfiken? Prova att analysera din blogg i PRfekts blogganalysverktyg som nu finns i beta.

3 kommentarer:

Tem sa...

Haha, den är ju skitbra!

Dagens captcha är "imkupf" - låter tyskt.

Joakim Nyström sa...

Imkupf på dig själv!
Tycker den är supercool. Blev Strateg med ingenjörsspets.

Evelin Vastero sa...

Joakim, du måste läsa vad analysen sa om min blogg. Tur att det bara är en beta, annars hade vi varit oroliga.