lördag 16 maj 2009

Osammanhängande

Just nu sitter jag med huvudvärk och en smärtsam insikt om att verkligheten står och knackar på dörren. Allt måste bli braigt och kostnadseffektivt.
Men det som nästan är viktigast av allt är att jag tar upp alla saker som jag brinner för.

Var på ett TechTalk i torsdags där Dan från Bloglovin berättade om hur han blev inspirerad av O'Rileys tal om att göra saker som är på riktigt. Han inspirerade mig.

Jag säger det då och då, en jag säger det igen. Jag hatar twitter. Mer än vad jag hatade schlager när jag hatade schlager som mest. Det ironiska är att jag fortfarande är tvungen att sitta och argumentera för varför man ska var på den tjänsten. Jag måste plocka upp de delar av Internet som jag älskar. Inte vad som jag tror efterfrågas. Den vägen är och kommer alltid vara den felaktiga.

Jag börjar bli trött på att prata Buzz varvat med Corporate. Jag hanterar det, men jag kan fortfarande inte bortse från att det enda som all affärslingo gör är att flytta fokus från de viktigas sakerna till hittepå-prestige. Aaargh.

Tidigar fick jag lite nja över att inte kunna skriva det jag ville eftersom folk faktiskt tenderar att koma in på min blogg för att få sig en bild av mig. Nu är jag nere i så pass få läsare att jag lika gärna kan sitta och svära lite i kyrkan: Det är för många människor som pratar om sociala medier och för få som verkligen gör något vettigt.

Själv har jag börjat gräva ner mig i SIME:s online strategier. Och det är ungefär först nu jag fatta hur komplext sociala kanaler funkar. Man jobbar inte i flöden, utan snarare i olika lager och dimensioner parallellt eftersom en sites impact bara är summan av de kontakter som man har, deras benägehet att dela material och deras nätverk.
De som verkar ha fått det här att funka bra är Trolle och Hedvig, som faktiskt har lyckats med några bra case, Skistar och Swebus.

Nu är det sova sova. Imorgon är det offlinedag.

3 kommentarer:

mowa sa...

Exakt, jag vill påstå att du inte svär i kyrkan utan snarare agerar apostel och lyfter en viktig vinkling.

Vi är fler som hamnat mitt i skiten när verkligheten knackar på. Det är först när man jobbar med flödena på riktigt man inser att det inte är att bara regga sig och köra på.

Men - möjligheterna är fortfarande svindlande.

Joakim Nyström sa...

Tack.
Jag hoppas bara att vi slipper prata mer om sociala medier. Kan vi inte bara säga Twitter, Facebook och Bloggy?
Grymma möjligheter, men som kräver mycket kunskap.

hedvig sa...

Okej, tack, och: jag måste skriva ner skistar grejen som ett case på rikitgt. Sparade du vår konversation? LOL

Själv måste jag säga att sociala medier inte är någon universallösning, en "wowkollavadalltplötsligtflyter!" kanal. det tar sjukt mycket energi, påhittighet och engagemang för att verkligen få det att funka. Helst av allt ska minst en person (hellre fler) lägga ner ALL sin tid på twitter/facebook/bloggy mm, och inte många företag skulle vilja betala 40 loppor i månaden när det väl kommer kring. Tyvärr. Plötsligt är dt einte gratis längre.